tisdag 8 december 2009

Ledig helg...

I helgen var jag och min sambo lediga fredag och lördag vilket gjorde att vi passade på att åka bort och äta gott och bo trevligt!

Fredagen började med en resa ut till Lyckhem på björkö i roslagen, där åt vi ett väldigt trevligt och hemlagat julbord som Lindas bror Henrik och hans sambo Ullis lagat. Där bodde vi även i ett av deras fina pensionat rum.

Lördagen besökte vi det nya hotellet Villa Anna i Uppsala, det är ett lyxhotell som har 11 rum var av tre är sviter. Restaurangen satsar högt och är ett välkommet tillskott i det annars så mediokra restaurangutbudet i Uppsala. Maten var mycket bra även om de rätterna jag valde inte alls kunde mäta sig med de som min sambo Linda valde. Efter middagen fick vi en rundtur i hotellet av en otroligt vänlig servitris som tog sig tid att visa oss runt.

Jag åt:

Dillrimmad salma lax med kräftkräm citron kokta rädisor

Ungtupp från Hagbygård med gulbetor, brunabönor med hårdost från Eskesta och mörk ansksky

Getost sorbet med ost från Gullspira gård varma hjortron och malt glaze

Päronterrin med havtornssorbe och kanderade hasselnötter

Linda åt:

Lång kokt grissida från Domta med kalvbräss, tryffel och buljong

Hjordstek från kipplingeberg med lättröktpalsternacks puré och svartvinbärssky

Även linda åt Getosten från gullspira gård

Inkoktäpple med baba vaniljcréme och glass på syrad grädde.


Vinerna vi drack till kommer jag inte riktigt ihåg. Men jag kommer ihåg att det var väldigt goda och passade bra till maten. Vi valde att ta det rekomenderade vinpaketet till dessa rätter.

Vi var hel nöjda när vi gick ifrån Villa Anna och kommer garanterat komma tillbaka fler gånger.

2 kommentarer:

  1. Roligt att ni var nöjda - jag kommer också att göra fler besök. Jag ser av din meritlista att du varit på flera välbekanta ställen, såväl i Gävletrakten som här. Har du jobbat med Rafael också?

    Noors slott har jag inte varit på själv - är det en ren konferensanläggning eller har ni restaurang för allmänheten och weekendvistelser också?

    Mvh / Konjären

    SvaraRadera
  2. Jag har inte jobbat med Rafael utan jag jobbade på Gudkanten när han hade slutat där och fram tills att svenssons koncernen valde att stänga igen för gott,vilket vi alla som jobbade där då tyckte var otroligt tråkigt...

    På Noors slott har vi öppet vissa helger för weekend då brukar vi ha ett "tema" som till exempel vinprovning med en producent eller choklad helg eller något sådant. Det brukar vara uppskattade helger. Det är just nu i planerings stadiet för vilka helger och teman vi kommer ha i vår.

    MvH// Jens

    SvaraRadera