tisdag 20 oktober 2009

Äkta vara

För någon vecka sen var jag på en föreläsning med Mats-Erik Nilsson som handlade om tillsatser i mat. Det var en mycket bra föreläsning och i slutet på föreläsningen berättade Mats-Erik att det kommer en ny märkning i affären som ser ut så här:
Nu kommer dessa varor att börja dyka upp i Citty gross affärer men det är bara början, märkningen kommer troligen dyka upp i fler affärer innom en snar framtid.
Huvud kriterierna för att få märkningen är:
•Inga tillsatser (utom bakpulver och fruktpektin i produkter där det traditionellt används)
•Inga aromämnen
•Inga industriella ingredienser som traditionellt inte ingår i livsmedlet
•Inga tillsatta vitaminer eller andra näringsämnen
•Ingen vilseledande marknadsföring
För mer information om denna märkningen Läs här...

1 kommentar:

  1. Lite avis på att du var på den föreläsningen. Intressant att äktavaramärkningen äntligen är på g. Bra för dom som inte är innehållsförteckningsfreaks som jag! Jag snackade med Claes om det goda köket och han sade att du skulle åka bil och att det kanske var praktiskt om jag ville åka med dig. =) Han misslyckades dock att skicka ditt nummer, så du kanske kan maila mig, på linnsod@hotmail.com. Hade bra! Linnpan

    SvaraRadera