lördag 6 mars 2010

Bryssel del 1

I julklapp fick jag en resa till Bryssel av min sambo, i måndags klockan 6.30 bar det iväg. Vi landade runt 9.30 i ett vårskönt landskap med 5 grader varmt solsken och ingen snö.

Vi skulle bo på det 5 stjärniga radisson blu royal vilket blev lite av en besvikelse. Inne i rummet satt garderobs dörrar snett på grund av att ena gångjärnet var trasigt, tavlan på väggen hängde riktigt snett, inne på badrummet fanns det varken element eller golv värme vilket gjorde att marmorgolvet blev fruktansvärt kallt.

Första dagen i Bryssel egnade vi mest åt att försöka lära oss att hitta och mest strosade runt på gator och torg. Första stoppet blev en kaffe och en våffla som heter Bryssel våfflan, både jag och Linda valde att äta med vaniljglass och rårörda jordgubbar fantastiskt gott!
Vi passade även på att testa den belgiska specialiteten Moule fritt. Vi åt på Bryssels Opera café, vi fick som sig bör en stor kastrull med musslor och en liten assiett med pommes och en Belgisk öl där till.Mot kvällen när vi hade fixat till oss gick vi ner till receptinonen och frågade efter en trevlig restaurang vi kunde äta middag, vi fick bra hjälp med att boka bord på en riktigt trevlig restaurang med väldigt klassisk fransk mat vilken var vällagad inte fantastiska upp lägg men som sagt otroligt gott!
Jag åt till förrätt en anklever med rödlöksmarmelad och rostad brioch och till varmrätt åt jag honungsglaserat ankbröst, Linda hoppade förrätt och åt bara boullabaise som var riktigt stor.
Tyvärr glömde jag ta bild på förrätten men här kommer bilder på varmrätterna med min rätt först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar