tisdag 5 juli 2011

Villa Anna

Jag och Linda passade på att gå till hennes nya arbete för att prova menyn innan de byter till sommarmenyn.

Vi åt stora menyn (Anna Ekmans Val) men fick en rätt extra eftersom Lindas favoriträtt inte var med på den menyn. Maten var grym och det är verkligen ingen tvekan om att Villa Anna är Uppsalas bästa restaurang!


För förrätt: Hummer soppa med vinägerflarn.
Mycket god soppa, flarnet hade tyvärr slunkit ner i min soppas så kan inte säga hur det smakade.


Rätt nr 1: Gravad salmalax, pepparrots glass, gurkbuljong, sagogryn med smak av rätticka samt potatisflarn.
Pepparrotsglassen var riktigt bra liksom hela rätten.


Rätt nr 2(den som inte ingår i vanliga menyn vi åt.): Friterad torskkind, oxsvansragu med fikon, fänkålssallad och cheddar royal.
Detta var Lindas favorit och även min favorit! den här vad GRYM!


Rätt nr3: Gravad rådjursterinn med jordärtskockspanacotta, syrad gulbeta, grönärts och vattenkrasse creme.
Det här var den näst bästa rätten för kvällen! Ruggit bra!


Rätt nr 4: Regnbåge med champagnesås, morot i olika färger och former, vitsparris samt färskpotatismed nässelpesto.
Gott!


Rätt nr 5: Lammytterfilé samt lökinkokt lambog med röktpersiljerotspuré och ramslöksflarn.
Otroligt mört och gott lamm, jag som älskar lamm.


Rätt nr6: Ost i från skogsbackens mejeri (kommer tyvärr inte ihåg namnet på själva osten) med maräng och en helt sjukt god nyponsoppa.

Predessert och dessert fick jag tyvärr inte med på bild... Jag var för glupsk helt enkelt. Predessert var en granité på hibiskus och apelsinblomma. Desserten bestod av vaniljinkokt rabarber med mynta pulver, färska jordgubbar, sponge och en nötcreme.

Det var en helt grym kväll med fantastisk mat, service och sällskap.

Published with Blogger-droid v1.7.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar