måndag 10 augusti 2009

Kräftor och kantareller!!

Helgen har bjudit på kräftkok av svenska flodkräftor och kantarell plock.

Kräftorna kom med mina föräldrar som varit på semester. De hade bland annat varit nere i Skåne hos några vänner som har en sjö med dessa fantastiska men nästa utrotade flodkräftan.

Flod kräftan är inte utrotningshotad på grund av över fiskning utan när man importerade singnalkräftan till Sverige bar den med sig kräftpest vilket gör att vår flodkräfta dör. Det tar bara någon vecka innan flodkräftan dör då sen utsätts för kräftpest.
Men kräftan finns fortfarande på vissa håll i landet.


Svampen gick jag, Linda, mina föräldrar och min moster och hennes sambo ut för att plocka runt om där vi bor. Vi hittade ca 5liter, vilket jag tycker var het ok efter som vi bara var ute i 1,5 timme

Svampen och kräftorna resulterade i att jag och Linda hade en egen liten kräft fest igår kväll.

Menyn:

Egenkokta flodkräftor
Kantarell och västerbottenpaj



Recept:

Västerbottenpaj med kantareller: (Har du inte kantareller eller inte tycker om kan dessa uteslutas, men använd istället 500g västerbotten ost och gör det som står i receptet.)
300g vetemjöl
200g rumsvarmt smör
50 g strösocker
150-200g kantareller
400g västerbotten ost
5dl grädde
4 ägg
salt och peppar

Blanda vetemjöl, smör, socker och ett av äggen till en deg. Tryck ut degen i en springform.
Smör stek kantarellerna(salta och peppra) lägg dessa på pajdegen i botten av pajformen. Riv västerbotten osten lägg den ovan på kantarellerna i pajformen. Vispa ihop grädde, och ägg med salt och peppar. Slå ägg och grädd vispet i paj formen. grädda i 150 grader i ca 1 timme. se till att pajfyllningen har satt sig innan ni tar ut pajen.


Kräftkoket:
1kg Levande kräftor
5L vatten
2dl havs salt
2st socker bitar
3dl mörkt öl gärna porter
2L krondill

Koka upp allt utom kräftorna. När det kokar ordentligt lägg då ner de levande kräftorna och koka i 7-8 minuter. Kräftorna flyter upp när de är klara. Kyl ner kräftorna snabbt i koklagen genom att ställa ner kastrullen i ett kallvattenbad med is. Låt sedan kräftorna stå i minst 24timmar innan servering.

Dessa kräftor är det godaste jag har ätit någonsin!

2 kommentarer:

  1. Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på här i hemmet! Västerbottenpaj är alltid gott.
    Fin blogg du har förresten, Kram!
    Västerbottenpaj recept

    SvaraRadera
  2. Ja receptet är riktigt trevligt! Lätt att göra och blir super gott!
    Tack för komplimangen:)
    Trevligt sida du har oxå!

    SvaraRadera