tisdag 15 september 2009

Hallon- och chokladmarmelad

I förrigår när jag stod och kokade min havtorns marmelad passade jag även på att göra en hallon och chokladmarmelad. Den är super enkel att göra och passar till ostbrickan men kan även passa på det rostade brödet.

500g Frysta hallon (det går lika bra med färska)
2msk Vatten
350g Mörkt muscovado socker
150g Rårörsocker
150g Valrhona manjarichoklad (Går även med annan mörk choklad)

Blanda de frysta hallonen, vattnet, muscovadosockret och råsockret och koka på svag värme i ca 10 minuter, skumma vid behov(ta bort skummet som bildas på ytan av marmeladen).
Hacka under tiden chokladen i mindre bitar. Dra av kastrullen från spisen då det börjar få en marmelad konsistens och låt svalna något. Vispa sedan ner chokladen i marmeladen och vispa tills det blir en jämn marmelad.
Fyll upp i väl ren gjorda och kokta glasburkar och kyl ner.

Lycka till och hoppas det smakar!

3 kommentarer:

  1. Hej Jens

    Börja tänka, laga och fota lite tapas.Så kan vi börja spåna lite på ideér. Tänk det ska vara 2 varma och två kalla.

    Med vänlig hälsning

    Christoffer

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Ska prova din hallon/chokladmarmelad. Hur länge håller den sig i kylen?

    SvaraRadera
  3. Hej Alexandra jag har haft min i kylen sedan jag skrev detta receptet och det har inte hänt något än. Jag har även skickat in prov till anticimex för 2 veckor sedan och det gav inget utslag på något mögel eller annat som är skadligt för hälsan:)
    Så den håller i alla fall i 3 månader i kyl
    Hoppas du tyckte om marmeladen!
    //Jens

    SvaraRadera